J.S. BACH: PARTITAS BWV 825-830 (2CD)
Wolfgang Rübsam
Componist | Johann Sebastian Bach |
Label | Brilliant Classics |
Aantal | 2 |
Sku | 96464 |
EAN | 5028421964645 |
€13,99
Incl. btw
- Op voorraad
- Voor de mooiste klassieke muziek...
- ....ga je naar KLASSIEK.NL
- Gratis verzending vanaf € 25,00
- Passie voor klassieke muziek!
Beschrijving
De Clavier-Übung, deel I bevat zes suites, Partita's genaamd, waarin gestileerde dansen worden voorafgegaan door verschillende soorten inleidende bewegingen, met verschillende titels als Praeludium, Praeambulum, Sinfonia, Fantasia, Ouverture en Toccata, allemaal vormen en types van laatbarokke klaviermuziek. Deze derde verzameling klaviersuites (BWV825-830) neemt een bijzondere plaats in binnen Bachs gehele oeuvre, want het was het eerste werk dat hij in de periode 1726-1741 zelf zou publiceren. Hij noemde de reeks ClavierÜbung, en elke afzonderlijke suite Partita. Net als de Engelse suites beginnen de partita's met een inleidend stuk dat in elke partita een ander karakter heeft - soms als een inventie (partita I), soms als een Franse ouverture (partita II en IV), en soms als een fantasie (partita III). De stukken vertonen Franse en Italiaanse kenmerken, maar lijken ook vooruit te lopen op de expressieve melodische stijl van Carl Emanuel Bach. Alle zes partita's van Bach hebben de dansen van de klassieke suite - allemande, courante, sarabande, gigue - (met uitzondering van de weglating van de gigue uit nr. 2). Maar Bach ging verder in zijn toevoeging van `andern Galanterien', zoals hij ze op de titelpagina noemt. Elke partita heeft er minstens één. Het is duidelijk dat Bach elke partita een eigen karakter wilde geven. Wolfgang Rübsam staat internationaal bekend als een gezaghebbend Bachvertolker, van opnames op orgel en klavecimbel op verschillende labels. Deze nieuwe opname wordt gespeeld op een luit-klavecimbel, een instrument dat Bach thuis zou hebben gehad voor zowel het musiceren in het gezin als voor het onderwijs. De vereiste aanslag en de geproduceerde sonoriteit is delicaat, subtiel gearceerd en qua effect nauw verwant aan de muziek van Bachs Franse tijdgenoten, wier muziek hij goed kende, zoals François Couperin, Jean-Philippe Rameau en Louis Marchand. De klank is warmer, omdat hij darmsnaren en geen dempers heeft. "Deze mooie uitvoeringen tonen op gedenkwaardige wijze Rübsams gevoelige en poëtische kant. Aanbevolen. Uitvoering: 9" schreef Jed Distler van Classicstoday.com over de eerdere uitgave van Rübsams opname van Bachs Franse Suites.