GEMINIANI: VIOLIN SONATAS OP.4
Igor Rughadze
Componist | Geminiani |
Label | Brilliant Classics |
Aantal | 2 |
Sku | 96636 |
EAN | 5028421966366 |
€13,99
Incl. btw
- Op voorraad
- Voor de mooiste klassieke muziek...
- ....ga je naar KLASSIEK.NL
- Gratis verzending vanaf € 25,00
- Passie voor klassieke muziek!
Beschrijving
Francesco Saverio Geminiani (1687-1762) werd geboren in Lucca. Hij begon zijn studie op jonge leeftijd bij zijn vader, maar zijn belangrijkste lessen volgden in zijn jaren bij de grote Romeinse meester, Arcangelo Corelli. Compositielessen bij Alessandro Scarlatti inspireerden en verstevigden zijn vak. In 1714 vestigde Geminiani zich in Londen, waar hij snel faam verwierf als ensemblespeler, concertviolist en leraar. Hier raakte hij bevriend met Händel en leidde hij het orkest tijdens vele optredens samen. Geminiani genoot niet alleen groot succes in Londen, maar ook in Ierland waar hij een aanzienlijke tijd doorbracht. In 1760 vestigde hij zich in Dublin, waar hij in 1762 in enigszins verarmde omstandigheden stierf. Geminiani's spel onderscheidde zich door zijn grote expressiviteit, rijkdom aan dynamische kleuren, buitengewone levendigheid en een sterk temperament.
Dit album presenteert de serie nieuwe sonates die Geminiani componeerde in de jaren 1730, bekend als zijn "Sonate a violino e basso, Opera quarta", de sonates voor viool en basso continuo, opus 4, gepubliceerd in Londen in 1739, geschreven in een gemengde stijl: de Franse stijl werd gekenmerkt door verfijning, detail en uitgebreide versieringen, terwijl de Italiaanse stijl meer rechttoe rechtaan was, met minder versieringen. Gespeeld door Igor Ruhadze, barokviool en Alexandra Nepomnyashchaya, klavecimbel. Dit duo nam eerder al de Op. 1 vioolsonates van Geminiani op. Fanfare over deze opname: "De oude-muziekwereld heeft meer vertolkers nodig zoals Igor Ruhadze. Wanneer een periodist echt goed is - en Igor Ruhadze past in deze categorie - kan hij of zij de retorische en de puur muzikale aspecten in zijn spel perfect combineren. Ruhadze kent de conventies van de barokke stijl en expressie door en door, maar bovenal is hij een violist die voortreffelijk speelt. Dit is een van de meest volmaakte historisch geïnformeerde vioolspelen die ik in lange tijd heb gehoord, en zou fans in het "periode" en "moderne" kamp met elkaar moeten verzoenen."